Maloletnici na meti reklama za kockarnice
U toku Evropskog prvenstva u fudbalu, utakmice reprezentacije Srbije pratilo je oko 2,5 miliona gledalaca, ali su i sve druge utakmice bile izuzetno praćene i imale milionski auditorijum. Procene stručnjaka su da je u proseku oko 11% maloletnika pratilo prvenstvo, odnosno da je utakmice reprezentacije Srbije pratilo oko 260 hiljada maloletnih lica, a druge utakmice preko 100 hiljada svaku. Ovo znači da je, preko direktnih prenosa RTS-a, stotine hiljada maloletnika bilo izloženo bujici reklama za kladionice i kockarnice koje su dominirale prenosima RTS-a. U reklamnim blokovima na Evropskom prvenstvu u fudbalu, skoro svaka druga reklama je bila za igre na sreću.
Prenosi Evropskog prvenstva u fudbalu su samo primer za to kako je naše društvo izloženo ogromnom broju reklama za kockarnice. One dominiraju javnim prostorom na ulicama i trgovima. Obraćaju nam se sa bilborda, sa TV ekrana, sa nacionalnih frekvencija, iz novina, sa sajtova. Kockarnice i kladionice praktično su preuzele u potpunosti svet sporta, sponzorišu čitava nacionalna prvenstva, klubove, reprezentacije i velika svetska ili evropska prvenstva, pa čak i našu olimpijsku reprezentaciju! Sledeća na redu biće Olimpijada i sve govori da će to biti još jedan poligon za oglašavanje kockarnica.
Srbija ima jedan od najliberalnijih zakona o oglašavanju igara na sreću koji ne ograničava reklamiranje, osim maloletnicima. Očigledno je da čak ni maloletnici nisu zaštićeni od ovih reklama. Osim zatrpavanja najatraktivnijih sportskih programa svojim porukama, maloletničkoj populaciji se obraćaju preko donacija sportskih terena osnovnim i srednjim školama na kojima opet dominiraju reklame kladionica.
Naučne studije pokazuju da postoji direktna veza između reklamiranja i raprostranjenosti bolesti zavisnosti od kocke. Što se kockarnice više reklamiraju, to je više patoloških kockara. Posebno su osetljivi mladi i siromašni, što dodatno povećava štetnost po društvo. Prema procenama, više od 300 hiljada građana Srbije ima problem sa zavisnošću od kocke.
Zeleno-levi front je podneo Narodnoj skupštini predlog izmena zakona kako bi se reklamiranje kockarnica u potpunosti zabranilo. Na sličan način na koji je reklamiranje duvanskih proizvoda ili alkohola zabranjeno.
Objavljeno: 18.07.24.