Obeležavamo Svetski dan bez automobila
Zeleno-levi front je obeležio Svetski dan bez automobila, tako što se naši odbornici, odbornice, poslanici i poslanice, članovi i članice kao i svaki drugi dan kroz grad kreću peške, biciklom ili javnim prevozom.
Ističemo da se saobraćaj u Beogradu, i pored ambicioznog Plana održive urbane mobilnosti, koji je usvojila Skupština grada, odlukama gradske vlasti već godinama planira i razvija po meri privatnog automobilskog saobraćaja. Nažalost, privatnim automobilima se svuda daje prednost, šire se saobraćajnice, ukidaju se žute trake, a na ulicama se dodaju parking mesta na uštrb komfora pešaka i osoba sa invaliditetom, roditelja sa kolicima za bebe, kao i biciklista i trotinetaša. Kao i obično, u budžetu je za biciklističke staze odvojeno 0 dinara.
Bulevari, poput Bulevara Zorana Đinđića i Višnjičke ulice se šire za privatne automobile, a ne grade se nove biciklističke staze. Bezbednost učesnika u saobraćaju je na izuzetno niskom nivou, pa skoro svakodnevno imamo desetine udesa, neretko sa smrtnim ishodom i velikom materijalnom štetom. Linije javnog prevoza se prepuštaju privatnim prevoznicima, bez jasne svesti o tome da grad mora da ima sopstvene kapacitete za vršenje ove usluge i da ne sme da se oslanja na privatni sektor. U slučaju da privatnici odluče da štrajkuju ili ucenjuju grad, kako će grad obavljati uslugu javnog prevoza, ako nema sopstvene autobuse?
Umesto rešavanja ovog problema, prave dilovi sa privatnim prevoznicima, da bi se ispumpavao javni novac, a GSP urušio. U prvom planu je rušenje Starog savskog mosta i njegovo proširenje, kao i bušenje tunela ispod beogradskog grebena koji će spojiti savsku i dunavsku padinu. Još jedan automobilski projekat, nazvan ironično “Mali metro”, čija je svrha potpuno suprotna, on može samo da poveća broj automobila koji dolaze u centralnu gradsku zonu.
Ovakvom politikom, grad Beograd će do kraja decenije neminovno uništiti javni prevoz, smanjiti njegov impozantan udeo svakodnevnom broju putovanja Beograđana i povećati broj putovanja privatnim automobilima, čime napredna elita uz prećutnu saglasnost struke gazi preko zdravog razuma.
“Kao odgovor na lošu gradsku praksu, cilj našeg plana “30 minuta od kuće do posla” je da poveća korišćenje javnog prevoza i smanji gužve u saobraćaju, a samim tim utiče na smanjenje zagađenja i poboljša kvalitet života u Beogradu. Na današnji dan simbolički želimo da ukažemo na problem saobraćaju u beogradu i skrenemo pažnju na načine koji bi poboljšali život u Beogradu”, izjavio je Zoran Bukvić, koordinator saobraćajne grupe Zeleno-levog fronta.
Naš plan “Od kuće do posla za 30 minuta” podrazumeva tri poteza: širenje mreže žutih traka, uvođenje brzih linija javnog prevoza i bolje korišćenje postojeće tramvajske infrastrukture širenje mreže BG voza.
Ovim planom bismo na brz način unapredili kvalitet usluge i života za skoro 50 odsto Beograđana koji svakodnevno koriste javni prevoz. Imamo plan kako da javni prevoz bude jeftiniji i pristupačniji svim kategorijama korisnika, jer se na taj način stvara alternativa privatnom automobilskom saobraćaju.
Zeleno-levi front planira transformaciju grada i sa širenjem mreže zona 30, biciklističkih staza sa primenom inovativnih rešenja u dizajnu ulica tamo gde su prostorne mogućnosti limitirane. Takođe, planiramo i promociju održivih vidova kretanja nagrađivanjem onih građana koji se odluče da na posao, fakultet ili u školu idu biciklom ili trotinetom, pre svega tako što ćemo davati sopstveni primer.
Dobar grad je grad koji se održivo kreće!
Objavljeno: 22.09.24.